«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

آیین پایانی اولین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم زمان با روز خبرنگار برگزار شد

  • کد خبر: ۷۶۹۹۹
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
آیین پایانی اولین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم زمان با روز خبرنگار برگزار شد
سرانجام رویداد «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» به مرحله پایانی رسید و برگزیدگان آن معرفی شدند.

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - سرانجام رویداد «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» به مرحله پایانی رسید و برگزیدگان آن معرفی شدند. نخستین دوره این رویداد فرهنگی‌هنری که به‌همت مؤسسه شهرآرا و با همراهی معاونت فرهنگی‌اجتماعی شهرداری مشهد برگزار شد، شامل ۶ بخش اصلی ازجمله «مسائل معاصر»، «محیط‌زیست»، «اخبار»، «پروژه‌های بلندمدت»، «پرتره» (تک چهره)، «ورزشی» و یک بخش جانبی جایزه شهردار مشهد با عنوان «مشهد برمدار توسعه» بود که در نهایت هیئت داوران از میان آثار دریافتی دو اثر را به عنوان جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان و یک اثر را به‌عنوان جایزه ویژه شهردار معرفی کردند. هیئت داوران همچنین از ۳ عکاس پیش‌کسوت ازجمله مسعود نوذری، سیدحمید هاشمی و سیدجلیل زهرایی قدردانی کردند.


به‌گفته میلاد سمنگانی، دبیر رویداد «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان»، ۳ هزار اثر از ۱۰۲ عکاس از ۲۵ شهر ایران به دبیرخانه رسید که از این تعداد ۱۲۱ مجموعه عکس (شامل ۱۸۰۰ فریم) در بخش‌های «مسائل معاصر»، «محیط‌زیست»، «اخبار»، «پروژه‌های بلندمدت»، «پرتره»، «ورزشی» و ۱۲۰۰ تک عکس در بخش‌های اصلی «مسائل معاصر»، «محیط‌زیست»، «اخبار»، «پرتره»، «ورزشی» و بخش جنبی «مشهد بر مدار توسعه» بودند. در نهایت هیئت داوران در مجموع ۳۳ اثر را در دو بخش تک‌عکس و مجموعه عکس به عنوان آثار برگزیده انتخاب کردند. جلسه داوری این رویداد به صورت حضوری در تاریخ ۲ مرداد ۱۴۰۰ و آیین پایانی آن ۱۷ مرداد هم زمان با روز خبرنگار با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و با افراد محدود برگزار شد. همچنین در این مراسم، پوستر سال دوم این رویداد و کتاب مجموعه‌عکس‌های نخستین «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» رونمایی شد.


اهمیت مسابقه «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» به متمایز بودن آن است به گونه‌ای که تاکنون در مشهد جشنواره‌های موضوعی متنوعی ازجمله جشنواره عکس «ملی مشهد»، «آبرنگ» و «خانه دوست» برگزار شده بود، اما جای خالی جشنواره‌ای تخصصی با دسته بندی‌های ژانری برای رقابتی گسترده میان عکاسان کشور خالی بود.
رئیس شورای سیاست گذاری «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» و برخی داوران این رویداد درباره کیفیت آثار ارسالی و چندوچون برگزاری مسابقه گفته اند که در ادامه می‌خوانید.


خروجی آثار داوری‌شده قابل دفاع است

فرامرز عامل بردبار از داوران مشهدی می‌گوید: جای رویداد «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» به میزبانی مشهد خالی بود و برگزاری این مسابقه ادای دینی به عکاسان خبری پرتلاش خراسان به ویژه مشهد برای دیده شدن آثارشان محسوب می‌شود.

 

این پیشکسوت عکاسی خبری دعوت از همه عکاسان کشور برای شرکت در این رویداد را اقدام شایسته‌ای از سوی مسئولان اجرایی برگزارکننده می‌داند و بیان می‌کند: عکاسی خبری در مشهد به دلیل وجود بارگاه حضرت رضا (ع) و رفت وآمد‌های پرشمار زائران و مسافران اهمیت دارد. به گفته او تعداد زیادی از عکاسان خبری کشور در این رویداد شرکت کردند، اما حضور فعالان عکاسی خبری مشهد کم رنگ بود به گونه‌ای که تعدادی این فراخوان را جدی نگرفتند؛ «با توجه به اینکه همکارانم را می‌شناسم و در این سال‌ها عکس‌های زیادی از آن‌ها دیده ام، از نگاه من اگر عکاسان مشهدی این جشنواره را جدی می‌گرفتند اتفاق بزرگ تری رقم می‌خورد. البته با توجه به عکس‌هایی که در مرحله داوری دیدیم، خروجی عکس‌ها که در قالب کتاب چاپ شده آبرومند و قابل دفاع است بدون اغراق می‌گویم جشنواره نقصی نداشت و حرفه‌ای و درست برگزار شد.


عامل بردبار اضافه می‌کند: با اینکه تا پیش از برگزاری مسابقه، عکس‌های ورزشی کیفی‌ای از همکارانم دیده بودم متأسفانه در این بخش آثار ضعیفی به دبیرخانه رسیده بود و در عمل نتوانستیم مجموعه عکس ورزشی منتخب اعلام کنیم.


این عکاس خبری پیش‌کسوت درباره تک عکس  برگزیده می‌گوید: با توجه به اهمیت خبری موضوع کرونا و فراگیری گسترده آن در ایران از حدود ۲ سال گذشته، اثر این بخش به دلیل جانمایی درست و انتخاب فاصله کانونی و نورسنجی مناسب از میان عکس‌های دریافتی، مورد توجه داوران جشنواره قرار گرفت و به عنوان عکس مطبوعاتی سال برگزیده شد. او ضمن تأکید بر اهمیت استمرار داشتن برگزاری این مسابقه می‌گوید: اقدام پسندیده‌ای از سوی مسئولان فرهنگی شهرآرا رقم خورده است و از همه کسانی که برای برگزاری این رویداد تلاش کردند قدردانی می‌کنم.


تکرار این رویداد مطالبه می‌شود

کریم متقی می‌گوید: خراسان رضوی به دلیل اینکه یکی از استان‌های بزرگ و خبرخیز کشور است و گردشگران زیادی در آن آمدوشد دارند ظرفیت بالایی برای عکاسی خبری دارد. از این رو به نظرم می‌آید که مؤسسه فرهنگی شهرآرا کار بزرگی کرده است. او دغدغه استمرار داشتن رویداد جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان را دارد و می‌گوید: طبیعی است وقتی رویدادی برگزار می‌شود منتظر تکرارش هم هستیم و فردا‌ها مطالبه خواهد شد. «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم دست کم این انگیزه را به عکاسان خبری داده است که پیگیر باشند. به یقین نتیجه برگزاری و پیشرفت این مسابقه را برای سال یا سال‌های بعد خواهید دید. همچنین برخورد عکاسان با شهر خودشان بیشتر زیر ذره بین قرار می‌گیرد.


او انتقادی هم به اطلاع رسانی اخبار مسابقه دارد و می‌گوید: به نظر می‌رسد تبلیغات هم به اندازه کافی نبود. در فضای مجازی و پایگاه‌های خبری عکاسان باید اطلاع می‌دادند. برخورد طوری بود انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. البته با توجه به محدودیت‌هایی که در فراخوان جشنواره آمده بوده ازجمله اینکه عکس‌ها فقط باید مربوط به خراسان باشد، مشارکت خوب بود. معلوم بود عکاسان خراسان فعال هستند و بدون تعارف خوب کار می‌کنند.


این جایزه پایگاهی برای گردهمایی عکاسان می‌شود

هادی فیاضی، رئیس شورای سیاست گذاری «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» می‌گوید: در سال‌های گذشته عکاسان مشهدی و خراسانی در جشنواره‌های عکس کشوری و حتی جهانی به عنوان برگزیده و داور حضور داشته اند، اما تا به حال با چنین رویکردی که اولین دوره جایزه عکس سال برگزار شود، جشنواره و مسابقه‌ای برگزار نشده است.

 

به همین دلیل با توجه به اینکه موسسه شهرآرا تنها رسانه‌ای است که بیش از یک دهه با تمرکز بر مسائل مشهد در دو حوزه مکتوب و مجازی فعال است به نظر رسید که به نوعی وظیفه موسسه شهرآراست تا در رویداد عکس سال فرصتی را فراهم کند تا از هنرمندان و اهالی رسانه‌ای که با دوربینشان مشهد و سه استان خراسان و موضوعات مرتبط با آن را به تصویر کشیده اند قدردانی شود و همچنین بتوانیم مسائل و مشکلات مشهد و همچنین نقاط قوت آن را از زاویه دوربین تیزبین آن‌ها ببینیم.

 

هادی فیاضی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا در ادامه می‌گوید: با توجه به زمان محدودی که داشتیم و تا اندازه زیادی بیشتر اخبار تحت تأثیر فضای انتخاباتی کشور و مسائل کرونایی قرار داشت، استقبال عکاسان بسیار خوب بود و کیفیت آثار رسیده به جشنواره به اذعان هیئت داوران و دبیر جشنواره مناسب بود و امیدواریم در دوره‌های بعدی شاهد حضور تعداد بیشتری از عکاسان سه استان خراسان باشیم. فیاضی، هدف از برگزاری جایزه عکس سال خراسان را در کنار قدردانی از عکاسان، ایجاد پویایی و ارتقای سطح عکاسی دانست و افزود: این مهم با مشورت‌هایی که صورت گرفته است با برگزاری سالانه این جایزه بهتر محقق می‌شود.

 

او خاطرنشان می‌کند: مشهد با توجه به اینکه کلانشهری مذهبی است و سالانه تعداد زیادی از سراسر جهان در این شهر حضور پیدا می‌کنند، به امید خدا در دوره‌های بعدی جایزه، با تکیه بر ظرفیت‌های مؤسسه شهرآرا و حمایت‌های شهرداری مشهد که نگاه خوبی به مسائل و دغدغه‌های فرهنگی دارند حضور گسترده عکاسان را حتی از مرز‌های جغرافیایی خارج می‌کنیم و با تکیه بر مشابهت‌های فرهنگی، مذهبی و زبانی دایره این جایزه را گسترده‌تر خواهیم کرد تا این جایزه پایگاهی برای گردهمایی عکاسان دیگر کشور‌ها هم مرز با استان خراسان و شهر مشهد نیز باشد.

با عکس مشکلات رفع شده را نشان بدهید

در آیین پایانی «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» مهمانانی ازجمله رضا خواجه‌نائینی سرپرست شهرداری مشهد و حمیدرضا‌ترقی، سیاست‌مدار و از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی و مجتبی منتظری معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد حضور داشتند.

 

رضا خواجه‌نائینی، سرپرست شهرداری مشهد با اشاره به اینکه برگزاری رویداد «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» یکی از ظرفیت‌های بالفعل حوزه فرهنگ و هنر مشهد به‌شمار می‌آید، گفت: این رقابت فرهنگی هنری به قید استمرار، قابلیت این را دارد که بخشی از ظرفیت‌های نودیده شهری به‌ویژه در حوزه مدیریت‌شهری و تغییر و تحولات شهر را به تصویر بکشد و نیازمند تعامل با بدنه مدیریت‌شهری است.


حمیدرضا ترقی، سیاست‌مدار و از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی نیز پس از بازدید از تحریریه روزنامه شهرآرا و خداقوت به خبرنگاران در حاشیه آیین پایانی «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» گفت: این رویداد فرهنگی هنری وقتی موفق است که هدف‌دار باشد. اگر مبتنی بر هدف مشخصی اداره شود بدون شک می‌تواند پیام مشخصی به مردم برساند.

 

نماینده مشهد در دوره پنجم مجلس افزود: به‌عنوان مثال می‌خواهیم عکس‌هایی درباره محیط زیست را به مردم نشان بدهیم اگر بتوانیم تخریب محیط زیست از سوی انسان‌ها را در کنار کار‌هایی که برای تقویت آن شده در قالب عکس و در مقام مقایسه به مردم نشان بدهیم آن‌ها به‌درستی متوجه پیامد‌های منفی و مثبت رفتار ناشایست و درست در طبیعت می‌شوند.


او درباره آثار ارسالی در بخش پروژه‌های درازمدت گفت: با توجه به پروژه‌های مهم شهرداری در مشهد عکاسان به این بخش کم‌توجهی کردند. کار‌های سنگین و پروژه‌های طولانی در مشهد انجام داده‌ایم و می‌توانستیم با عکس‌ها نشان بدهیم مسئله پیش از اجرای پروژه‌ها چه بوده و در انتها چه مشکلی از مردم برطرف شده است. این شیوه معرفی پروژه‌ها و اقدامات شهرداری در ارائه کیفیت کاری و افزایش شناخت مردم به کاری که شهرداری انجام می‌دهد اثرگذار است.

 

حمیدرضا ترقی بیان کرد: متأسفانه نتوانستیم چهره شاخص ورزش مشهد را در آثار ارسالی به بخش ورزش ببینیم. ما در شهر می‌بینیم یک عده‌ای دنبال احیای تیم ابومسلم هستند. می‌شد در عکس‌ها نشان داد پدیده موفق عمل کرده است یا خیر؟ در مجموع، جلوه‌ای از درخشش ورزش در مشهد را ندیدیم و این رویداد فرهنگی هنری که به همت شهرآرا برگزار شده است می‌تواند به معرفی داشته‌های خوبمان و افزایش انگیزه برای جبران نداشته‌هایمان منجر شود.


فرصتی برای بالفعل شدن ظرفیت عکاسی مطبوعاتی در مشهد

معاون فرهنگی و اجتماعی شهردار مشهد نیز در حاشیه این مراسم گفت: عکاسی در خراسان به‌ویژه مشهد مقدس همواره از سوی عکاسانی خلاق و توانمند حرکتی روبه‌جلو داشته و مبتکر حرکت‌های خلاقانه و نوین در کشور شده است. به‌همین سبب عکاسی در مشهد مقدس سهم بسزایی در جریان عکاسی کشور دارد و پایه‌گذار بسیاری از حرکت‌های نوین و تأثیرگذار در هنر عکاسی ایران به‌شمار‌ می‌رود.

 

مجتبی منتظری افزود: شبکه‌ای از رویداد‌ها، اتفاقات و مسائل فرهنگی و اجتماعی در شهر مشهد، امکان و فرصتی را فراهم می‌کند تا ظرفیت بالقوه عکاسی به‌ویژه عکاسی مطبوعاتی در این شهر بالفعل شود و به‌عنوان رسانه گویا در بیان واقعیت‌های اجتماعی به‌آگاهی‌بخشی هرچه بیشتر در بهبود وضعیت زندگی اجتماعی یاری رساند. او «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» را در پاسخ به دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر به‌ویژه جامعه هنری عکاسان خراسان و مشهد در این عرصه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم عکاسی در کشور مهم برشمرد و گفت: این مسابقه به بهبود هرچه بیشتر سطح عکاسی مطبوعاتی کمک خواهد کرد.

 

 
ویدئو آیین اختتامیه نخستین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان»

 

برگزیدگان نهایی جشنواره

«با نگاهی به عکس‌های رسیده به دبیرخانه مسابقه احساس می‌شود ظرفیت عکاسی مطبوعاتی خراسان‌رضوی خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما مشاهده کرده‌ایم و شاید دلیل آن کوتاهی عکاسان در ارائه بهترین عکس‌های خود با موضوع‌های مختلف جشنواره بوده است. برای مثال با توجه به تولید عکس‌های ورزشی فوق‌العاده و دیدنی از سوی این عزیزان که بار‌ها در سایت‌های خبری و مطبوعات منتشر شده است، در بخش ورزشی متأسفانه عکس‌های رسیده درخور توجه ویژه نبود. شاید علت دیگر نگاه همراه با شک و تردید به این مسابقه بوده که باعث شده است عکاسان از ارسال آثار خود به دبیرخانه خودداری کنند. البته این به‌معنای اعتراض یا تحریم جشنواره یا فراخوان نیست، زیرا همیشه این وسواس عکاسان در ارسال آثار به مسابقات و جشنواره‌ها دیده می‌شود.

 

امیدواریم ثبت یا قانونی‌شدن و تصویب مسابقه سال مطبوعاتی در صحن شورای محترم اسلامی شهر مشهد باعث می‌شود که این رویداد به‌طور مستمر به کار خود ادامه دهد.» این بخشی از بیانیه هیئت داوران متشکل از مجید‌سعیدی، کریم متقی که عکس هایش از متوفیان کرونایی جایزه نشان شهامت کشور لهستان را دریافت کرده است، فرامرز عامل بردبار، حسن نمکدوست روزنامه نگار پیشکسوت و سعید گلی به عنوان نماینده عکاسان خبری جوان است که در نهایت از میان آثار دریافتی دو اثر را به عنوان جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان و یک اثر را به عنوان جایزه ویژه شهردار معرفی
کردند.


احمد حسنی از مشهد، برنده جایزه ویژه شهردار در بخش «مشهد بر مدار توسعه» / مهشاد جلالیان از مشهد، برنده تندیس و جایزه تک عکس مطبوعاتی سال خراسان / مرتضی امین الرعایایی از نیشابور، برنده تندیس و جایزه مجموعه عکس مطبوعاتی سال خراسان / امید شکری از بجنورد، قدردانی ویژه هیئت داوران همچنین افراد زیر به عنوان منتخبان و برگزیدگان جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان معرفی شدند:

آیین پایانی اولین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم زمان با روز خبرنگار برگزار شد

اثر امید شکری/ قدردانی ویژه هیئت داوران در بخش مجموعه عکس مسائل معاصر

 

آیین پایانی اولین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم زمان با روز خبرنگار برگزار شد

اثر احمد حسنی / برنده جایزه ویژه شهردار


منتخبان بخش اخبار


تک عکس/ مهشاد جلالیان از مشهد، مصطفی عباسی از مشهد، میثم دهقانی از مشهد
مجموعه عکس/ مرتضی امین الرعایایی از نیشابور، مصطفی عباسی از مشهد، محسن اسماعیل زاده از مشهد، مهدیه غفوریان از مشهد

 

آیین پایانی اولین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم زمان با روز خبرنگار برگزار شد

اثر مهشاد جلالیان/، برنده تندیس و جایزه بخش تکعکس اخبار


منتخبان بخش پرتره


تک عکس/ احمد حسنی از مشهد، میلاد حدادیان از مشهد، سید علی حسینی فر از سبزوار
مجموعه عکس/ مرتضی امین الرعایایی از نیشابور، اشکان پردل از مشهد، وحید بیات از مشهد

 

آیین پایانی اولین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم زمان با روز خبرنگار برگزار شد

 

آیین پایانی اولین دوره «جایزه عکس مطبوعاتی سال خراسان» هم زمان با روز خبرنگار برگزار شد

آثار مرتضی امین‌الرعایایی/ برنده تندیس و جایزه بخش مجموعهعکس اخبار


منتخبان بخش مسائل معاصر


تک عکس/ حمید سبحانی از مشهد، حسین عباسی از مشهد، محسن اسماعیل زاده از مشهد
مجموعه عکس/ امید شکری از بجنورد، مصطفی حسن زاده از شیروان، محسن اسماعیل زاده از مشهد، سید محمد آل رسول از مشهد


منتخبان بخش محیط زیست


تک عکس/ محدثه زارع از مشهد، سید علی حسینی فر از سبزوار، سید علیرضا رجایی شوشتری از مشهد
مجموعه عکس/ ساناز صفایی از مشهد، سید محمد آل رسول از مشهد، اشکان پردل از مشهد


منتخبان بخش ورزشی


تک عکس/ محسن اسماعیل زاده از مشهد، علیرضا معصومی از مشهد، سید علیرضا رجایی شوشتری از مشهد
مجموعه عکس/ هیئت داوران در بخش مجموعه عکس ورزشی هیچ اثری را شایسته انتخاب ندانستند.


منتخبان بخش پروژه بلند مدت


مجموعه عکس/ دریا ناظری از مشهد، فرهاد صفری از قزوین، محسن اسماعیل زاده از مشهد

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->